fredag 18 december 2015

Askungen och jag


Då var det dags för julfest; glittrande festklädda människor, sång och dans och kryddig glögg. Fast inte för mig, nej, för undertecknad drabbades dagen före jullovet av en elak liten bakterie som band fast mig i sänghalmen. "Nåja, vad är en bal på slottet, den kan vara trist och tråkig och... alldeles, alldeles underbar!" Får trösta mig med några höjdpunkter från senaste veckor.

Första advent tillbringade vi i Åbo med mor och far och på kvällen lyssnade vi till Florakören och Brahe Djäknars julkonsert som var så mäktig att spiran på Åbo Domkyrka darrade. Jo, jag lovar. Eller så var det stormen, den som hotade att blåsa bort allt och alla.

Inne i kyrkan ljus och värme och utanför rasar snöstormen...


















Morgonen nalkades ljus och stilla och då var världen åter ny. Vi besökte julmarknaden och beundrade knälånga stickade sockor med spetsbård, smycken av sirlig koppartråd, drack glögg och lyssnade på unga Carol singers med målbrottsröster.






















Vårt hotell hade en alldeles ljuvlig frukostrestaurang i avslappnad 60-talsstil. Vi gick en tur längs Aura å som låg glasklar och stilla och lät träden spegla sig i vattnet.






Gröna december

Vad gör man då när julen inte blir sådär julkortsvit som man förväntat sig? Man kan t.ex glittra till det lite extra på hemmafronten eller pynta smått i växthuset.

 



Eller så kan man avnjuta julskinkan en månad på förhand. Huvudsaken man mår bra. Jag mår också bra när jag får lufta en festklänning eller ställa till 50-års fest tillsammans med min man och dennes kompis


Festens dekor var i vintagestil blandad med lite julkul. Tyckte att det blev spännande med rosor på mossbädd i tekoppar i engelsk stil (loppisfynd). Vintagekänslan förstärks av några välnötta band.






Den festen var lika fin som en bal på slottet. Vi har mycket gemensamt Askungen och jag!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar